Inflyttning – bra att veta

Välkommen till ditt nya hem! För att din inflyttning ska gå så smidigt som möjligt har vi samlat det viktigaste du behöver ordna – som adressändring, elavtal och internet. Du får också koll på brandvarnare, namn på dörren och andra praktiska detaljer som är bra att fixa redan innan eller precis när du flyttar in. Läs igenom checklistan så är du redo för en trygg och enkel start i din nya bostad.

Adressändring

Kom ihåg att uppdatera din folkbokföringsadress i samband med flytten.

  • Gör adressändring hos Skatteverket
  • Anmäl eftersändning via adressandring.se om du vill att din post ska följa med till din nya adress

Elavtal, internet & tv

Vad du själv behöver teckna avtal för varierar beroende på fastigheten.

  • I många av våra fastigheter har vi ett gemensamt elavtal, vilket innebär att du betalar för din elförbrukning direkt på din hyresavi
  • I vissa fall behöver du själv teckna elavtal, både för elhandel och elnät
  • Detsamma gäller för internet och tv – vissa tjänster kan ingå, andra tecknar du själv

Du hittar vad som gäller för just din lägenhet i bostadsannonsen eller i ditt hyreskontrakt.

Brandvarnare

Det finns en fungerande brandvarnare när du flyttar in, men sedan är det du som hyresgäst som ansvarar för att den fortsätter fungera.

  • Testa brandvarnaren regelbundet
  • Byt batteri vid behov

Namnskylt & postlåda

Vi ser till att ditt namn sätts upp på dörren och på postlådan i samband med inflyttning. Om skylten inte är på plats – kontakta din förvaltare så ordnar vi det.

 

 

Bra att veta när du hyr lägenhet

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som brukar dyka upp i samband med att man ska flytta in i en bostad.

Alla vanliga frågor