
Inflyttning – bra att veta
Här hittar du allt du behöver veta för att din inflyttning i din nya hyreslägenhet ska gå smidigt och bekvämt.
Här har vi samlat allt du behöver veta för att trivas i din bostad – från inflyttning till utflytt. Oavsett om du undrar hur du gör en felanmälan, vad som gäller vid akuta ärenden eller bara vill få tips för en trygg och trivsam boendemiljö, hittar du informationen här.
Här hittar du allt du behöver veta för att din inflyttning i din nya hyreslägenhet ska gå smidigt och bekvämt.
Här berättar vi hur du tar hand om din hyreslägenhet, vad som ingår i hyran och hur du kan bidra till en trivsam boendemiljö.
Här förklarar vi när du ska kontakta oss, vad som räknas som akuta ärenden och hur vi hjälper dig snabbt och effektivt.
Här får du en tydlig guide för uppsägning, besiktning, återställande och nyckelhantering så att allt går smidigt vid utflytt.
Här förklarar vi hur det går till att söka en lägenhet hos oss.
Här har vi samlat de vanligaste frågorna som brukar dyka upp i samband med att man letar ledig lägenhet eller ska hyra en bostad.
Alla våra lediga hyreslägenheter publiceras och förmedlas via HomeQ.se. För att kunna söka en lägenhet hos oss behöver du skapa ett konto där. Det är helt kostnadsfritt, och du behöver bara ett giltigt BankID för att komma igång.
För praktiska frågor om skötsel eller om något i bostaden inte fungerar, kontaktar du din förvaltare. Det kan vara olika förvaltare som hanterar frågor på våra olika orter. Kontaktuppgifterna för just din lägenhet och adress hittar du här. Under ”för dig som hyresgäst” kan du också läsa mer om de vanligaste frågorna vi brukar få både kring att bo i hyresrätt, hur man ansöker om en lägenhet och vad som gäller när man flyttar ut. Kanske finns redan svaret på din fråga där?
Nej, alla våra lägenheter förmedlas uteslutande via HomeQ. Vi tar inte emot intresseanmälningar eller köhantering via mejl, telefon eller personliga kontakter. På så sätt behandlas alla sökande lika – och det blir tydligt vem som står först i kön.
Behöver du reklamera något i din bostad gör du det i formuläret här. Var noga med att läsa igenom informationen ordentligt innan du gör din anmälan.
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Är ni två på kontraktet behöver båda skriva under uppsägningen. Du hittar information om hur du säger upp din hyreslägenhet här
I din hyra ingår värme, kallvatten, sophantering, trappstädning och skötsel av gemensamma utrymmen – som tvättstuga och gårdsmiljö. I vissa fastigheter ingår även ett grundutbud av tv-kanaler. Dessutom ingår enligt gällande avtal en hyressättningsavgift (15 kr per månad) som förmedlas vidare till Hyresgästföreningen (mer info här). Du ser exakt vad som ingår i lägenheten i informationen samt i ditt hyreskontrakt. Du betalar alltså inte bara för lägenheten, utan för ett tryggt och välskött boende.
Som hyresgäst ansvarar du för att ta hand om din lägenhet på ett varsamt sätt. Det innebär att du ska städa och underhålla regelbundet, undvika skador och använda bostaden enligt hyresavtalet. Om något går sönder på grund av slarv eller bristande skötsel kan du bli ersättningsskyldig.
Tänk på att när du flyttar ut görs en besiktning – onormalt slitage, röklukt eller skador från husdjur kan påverka återbetalningen av din deposition.