
För dig som hyresgäst
Här har vi samlat allt du behöver veta för att trivas i din bostad – från inflyttning till utflytt.
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det betyder att om du säger upp lägenheten till exempel i januari, så gäller uppsägningen till och med april.
Viktigt! Om ni är två personer på kontraktet måste båda skriva under uppsägningen.
Vill du bo kvar men säger upp en del av kontraktet (till exempel om ni bott två tillsammans och en flyttar ut), görs en så kallad deluppsägning. Då avslutas det gamla kontraktet helt, och ett nytt skrivs med den som bor kvar – om personen godkänns enligt vår uthyrningspolicy. Kontakta alltid din förvaltare för mer information och om du har frågor om hur du ska gå tillväga.
Innan du flyttar behöver vi göra en förbesiktning och en slutbesiktning av lägenheten. Besiktningen är till för att kontrollera att lägenheten är i bra skick och att allt fungerar som det ska när du flyttar ut. Det är också ett sätt att se om något behöver lagas eller åtgärdas – och vem som i så fall ansvarar för det. Vi jämför lägenhetens skick idag med hur den såg ut när du flyttade in. Du som hyresgäst är inte ansvarig för normalt slitage, men du ansvarar för sådant som gått sönder på grund av oaktsamhet eller felaktig användning – till exempel märken i golv, skador på väggar eller trasiga vitvaror.
Om något behöver lagas och det inte räknas som normalt slitage, kan du behöva betala för reparationen. Men det går ofta att undvika extra kostnader genom att:
åtgärda mindre skador själv i god tid.
se till att lägenheten är noggrant städad och tom vid slutbesiktningen. Längre ner finns tips om vad du som är viktigt att komma ihåg när du flyttstädar.
Lägenheten ska vara noggrant städad när du lämnar den. Den ska också vara i bra skick, så som den var när du flyttade in.
Om något har gått sönder under tiden du bott i lägenheten – oavsett om det är du, en gäst, ett barn eller någon som hyrt i andra hand – så är det du som hyresgäst som ansvarar för att det åtgärdas.
Så slipper du onödiga kostnader:
Anmäl skador i god tid före slutbesiktningen.
Byt trasiga lampor och batterier i brandvarnare.
Rensa golvbrunnar och ventilationsfilter.
Laga eller ersätt skadade saker om du kan.
Behöver du hjälp att veta vad som ska göras?
Här har vi skapat en tydlig checklista för flyttstäd som du kan använda.
När du flyttar ut måste alla nycklar och eventuella taggar lämnas tillbaka till din förvaltare – även om du har gjort egna kopior. Det gäller också nycklar till förråd, tvättstuga, garage etc. Om inte alla nycklar eller taggar lämnas tillbaka behöver vi byta lås, och du får då betala för det.
Behöver du hjälp med något annat inför din utflytt? Då kontaktar du din förvaltare: Kontakt & felanmälan hyresrätter.
Här har vi samlat de vanligaste frågorna som brukar dyka upp i samband med att man flyttar ut ur sin hyresrätt.
Rimligt slitage innebär sådant som uppstår vid normalt boende, t.ex. repor i golv eller blekta tapeter. Skador som beror på oaktsamhet – som brännmärken, röklukt eller skador från husdjur – räknas som onormalt slitage och kan innebära kostnader för dig som flyttar ut.
Lägenheten ska vara ordentligt städad
Återställ skruvhål, krokar och egen målning om det inte godkänts
Anmäl och åtgärda skador i god tid
Lämna tillbaka alla nycklar och taggar
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Är ni två på kontraktet behöver båda skriva under uppsägningen. Du hittar information om hur du säger upp din hyreslägenhet här
Du som hyresgäst ansvarar för skador som uppstår på grund av vårdslöshet – även om de orsakats av familjemedlem, gäst eller inneboende. Sådana skador måste anmälas direkt till din förvaltare och kan innebära ersättningsansvar. Hitta kontaktuppgifter här